اگر متوجه شده باشید خوشبوکننده ها امروزه دیگر همه جا هستند. مشخص است که خوشبوکننده که امروزه تجارتی میلیارد دلاری شده اند از ابتدا این شکلی نبودند و رفته رفته و با تکامل یافتن این بیزنس گسترده تر و پر بازده تر شده است. حال در این مقاله بیاید دفترچه تاریخ خوشبوکننده ها و عطر ها را باهم ورق بزنیم و تاریخچه خوشبوکننده هارا باهم مرور کنیم.
در زمان های قدیم که هنوز تکنولوژی و گجت های مختلف در زندگی روزمره مردم وارد نشده بود مردم باستان از برگ ها و گیاهان بودار استفاده میکردند. و این استراتژی بود که از طریق پخش کردن رایحه های دلنشین جلوی پخش شدن بوی بد و نامطبوع را میگرفت. این استراتژی در طول تاریخ تقریبا دست نخورده باقی مانده است. رایحه های مانند لوندر و بلوبری هنوز هم در میان دوست داران خوشبوکننده جایگاه ویژه ای دارد.
تولد خوشبوکننده ها :
در سال 1948 بود که برای اولین بار بود که چیزی شبیه به خوشبو کننده مورد استفاده قرار گرفت. قضیه ازین قرار بود که ارتش رایحه ای ساخته بود که بتوانند با استفاده آن خوشبوکننده آفت کش هارا جا به جا کنند. و این اولین بار بود که اسپری حاوی ماده ای خوشبو به هوا اسپری شد که به محض پخش شدن بوی هوارا تغییر داد و تا چند دقیقه بعد تر هم ماندگاری بو داشت. مانند تمامی ایده ها و محصولات، خوشبوکننده ها هم رفته رفته با تغییر دادن فرمولاسیون و طراحی آن در 20 سال پیش رویش شکل گرفت. عوامل تغییر دادن فرمولاسیون آن میتوان به کاربر پسندتر، دوام بیشتر و یافتن فرمولی ارزان تر اشاره کرد.
در سال 1970 با CFC ها ( کلروفلروکربن) بیشتر آشنا شدیم و دیدیم که چگونه می توانند به لایه اوزون آسیب برسانند. و در این زمان که ریسک محیط زیستی خوشبوکننده ها بالا رفت تمامی شرکت های تولید کننده خوشبو کننده به دنبال فرمول جدید در خوشبوکننده ها رفتند.
در سال 1997 میزان فروش خوشبوکننده ها در آمریکا به رقم 239 میلیون دلار رسید (خدایی برای بیزنسی که اولین بار برای از بین بردن بوی آفت کش ساخته شد رقم قابل توجهی بود.
1.خوشبوکنندهها در دوران باستان
1.1مصر باستان
مصریان باستان از اولین مردمانی بودند که از خوشبوکنندهها استفاده میکردند. آنها از عطرهای طبیعی و بخورهای گیاهی در مراسم مذهبی، درمانی و حتی برای مومیایی کردن اجساد استفاده میکردند. رایحههای خوشبو، نمادی از پاکی و احترام به خدایان بود. عطرهای ساختهشده از مر، کندر و گیاهان معطر در این دوره بهطور گسترده به کار میرفت.
1.2یونان و روم باستان
یونانیها و رومیها نیز علاقه زیادی به رایحههای خوشبو داشتند. روغنهای معطر از گیاهان و گلهای مختلف برای مصارف شخصی و عمومی استفاده میشد. در این دوران، خوشبوکنندهها تنها برای خوشبو کردن بدن و لباس نبودند، بلکه برای خوشبو کردن فضاهای عمومی مانند حمامهای رومی نیز به کار میرفتند. علاوه بر این، رومیان از بخورها برای آرامش روانی و در مراسم مذهبی استفاده میکردند.
1.3تمدنهای آسیایی
در تمدنهای آسیایی مانند هند و چین، استفاده از رایحههای خوشبو بخشی از آیینهای مذهبی و مراقبتهای پزشکی بوده است. در چین باستان، از گیاهان معطر مانند دارچین و چوب صندل برای خوشبو کردن محیط و از بین بردن بوی نامطبوع استفاده میشد. در هند نیز عطرها و بخورهای گیاهی بخش مهمی از مراسم آیینی و سنتهای دارویی آیورودا بودند.
2.قرون وسطی و دوران رنسانس
2.1اروپا در قرون وسطی
در قرون وسطی، استفاده از خوشبوکنندهها در اروپا به دلیل بهداشت ضعیف و شرایط نامطلوب زندگی، بیشتر برای از بین بردن بوی نامطبوع استفاده میشد. بخورها و گیاهان معطر برای جلوگیری از گسترش بیماریها نیز به کار میرفتند. مردم بر این باور بودند که هوای خوشبو میتواند از بیماریهای واگیردار مانند طاعون جلوگیری کند.
2.2رنسانس و بازگشت به عطرهای پیچیدهتر
در دوران رنسانس، با پیشرفت هنر و علم، استفاده از عطرها و خوشبوکنندهها دوباره محبوبیت یافت. ایتالیا و فرانسه به مراکز اصلی تولید عطر در اروپا تبدیل شدند. عطرسازان از ترکیبات پیچیدهای از گلها، گیاهان، ادویهها و حتی مواد حیوانی برای ساخت رایحههای لوکس و دلپذیر استفاده میکردند. این دوران آغاز شکوفایی صنعت عطر و خوشبوکنندهها بود.
3.خوشبوکنندهها در دوران مدرن
3.1قرن نوزدهم و انقلاب صنعتی
با ورود به قرن نوزدهم و ظهور انقلاب صنعتی، صنعت عطرسازی و تولید خوشبوکنندهها دچار تحول شد. روشهای جدید شیمیایی برای استخراج اسانسهای گیاهی و تولید عطرهای مصنوعی به وجود آمد. در این دوران، تولیدات انبوه امکان دسترسی عموم مردم به خوشبوکنندهها را فراهم کرد.
3.2قرن بیستم: توسعه اسپریها و خوشبوکنندههای هوا
در قرن بیستم، با پیشرفت تکنولوژی، خوشبوکنندهها به شکل مدرنتری عرضه شدند. اسپریهای خوشبوکننده هوا برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ معرفی شدند. این محصولات، برخلاف عطرهای شخصی، برای خوشبو کردن محیطهای داخلی مانند خانهها، ادارات و خودروها طراحی شدند. با استفاده از تکنولوژی پراکندگی ذرات معطر در هوا، اسپریها بهسرعت جایگزین بخورها و شمعهای معطر شدند.
3.3اسپریهای خودکار و خوشبوکنندههای مدرن
در دهههای اخیر، خوشبوکنندههای هوا به صورت خودکار و با تنظیمات زمانی وارد بازار شدند. این محصولات با ارائه قابلیت تنظیم زمان پخش رایحه، به طور مداوم هوای محیط را خوشبو نگه میدارند. همچنین، گرایش به استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک باعث شده است که اسپریهای خوشبوکننده با عصارههای گیاهی و ترکیبات سازگار با محیط زیست بیشتر مورد توجه قرار گیرند.